کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی در افراد دیابتی با مداخلات شیوه ی زندگی

1 فوریه 2016- شرکت در کلاس های شیوه ی زندگی سالم به مدت 2 ماه به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عوارض شایع دیابت را کاهش می دهد.

تنها 16 کلاس دو ساعته در مورد اصول اولیه ی شیوه ی زندگی سالم سبب کاهش قابل توجه خطر بیماریهای قلبی-عروقی در 110 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و بیمارانی با مقدار قند خون ناشتای بالا گردید. نتایج این تحقیق درمجله ی the American Osteopathic Associationمنتشر شد.

 در این مطالعه ی گذشته نگر، اطلاعات 110 بیمار از سال 2011 تا 2014 در 6 مطالعه ی کوهورت CHIPدر دانشگاه اوهایو از 11 ایالت آپالاچی که شیوع دیابت در آنها بیش از 7 درصد بود(بیش از میانگین ملی) گردآوری گردید. شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی، کاهش قابل توجه میزان کلسترول تام (9.6درصد)، قند خون ناشتا(بمیزان 9 درصد)، نمایه ی توده ی بدنی(به میزان 3.7درصد) و فشار خون سیستولیک (به میزان 5.7درصد) را تجربه کردند.

جدول زیر نشاندهنده ی تغییرات ایجاد شده در فاکتورهای خطر در این افراد است:

برنامه ی CHIPیا برنامه ی بهبود سلامت کامل با مداخلات شیوه ی زندگی شامل اهداف تغذیه ای، کلاسهای آشپزی، یک برنامه ی ورزشی و بحث های گروهی برای ارائه ی جزئیاتی که برای بهبود سلامت این افراد مورد نیاز است، بود. بر اساس این واقعیت که 75 درصد یا بیشتر بیماریهای غربی مرتبط با شیوه ی زندگی است، برنامه ی CHIPبه شرکت کنندگان رویکردهای ذهنی، جسمی و روحی  را برای داشتن یک زندگی سالم  آموزش می دهد.

نتایج این تحقیق از فلسفه ی Osteopathicدر پزشکی، که رژیم غذایی و ورزش را به عنوان موثرترین نسخه ها برای درمان موثر بیماریهای مرتبط با شیوه ی زندگی مانند دیابت نوع 2 می داند، حمایت می کند. اما تغییرات شیوه ی زندگی نیاز به تعهدی بیش از خوردن یک قرص دارد به همین دلیل برنامه هایی مانند CHIPتا این حد مفید هستند.

دکتر Shubrookدیابتولوژیست از دانشگاه Touroکالج Osteopathic Medicineدر کالیفرنیا می گوید: مداخلات مبتنی بر جامعه ، ارائه دهنده ی حمایت های اجتماعی و آموزشی های خاصی است که بیمار را به سمت رفتارهای سالم که در برخی موارد آنها را قادر به کاهش مصرف داروها می کند، سوق می دهد.

تمرکز اصلی CHIPبرمصرف غذاهای کامل مانند میوه های تازه، سبزیجات غلات کامل، حبوبات، آجیل های مغذی و 8 لیوان ده انسی آب در روز بود. اهداف اختصاصی تر شامل محتوی چربی در رژیم غذایی به کمتر از20 درصد از کل کالری، سدیم  به کمتر از 2000 میلی گرم در روز، کاهش مصرف کلسترول به کمتر از 50 میلی گرم در روز و افزایش مصرف فیبر به بیش از 35 گرم در روز بود.

روشهای کاهش استرس و تمرینات ورزشی انعطاف پذیری به افراد آموزش داده شد و آنها  به انجام حداقل 30 دقیقه ورزش روزانه ی هوازی (10 هزار قدم) در کنار با تمرینات انعطاف پذیری، تشویق شدند.

 در حال حاضر نزدیک به 30 میلیون نفر در آمریکا به دیابت مبتلا هستند و از هر سه نفر یک نفر به پیش دیابت مبتلا می باشد. عوارض دیابت شامل: بیماریهای قلبی عروقی، سکته، قطع اعضاء انتهایی بدن و عوارض میکرووسکولار هزینه های زیادی را بر سیستم  بهداشتی کشورها تحمیل کرده است. هزینه های پزشکی مستقیم دیابت تنها در آمریکا بنا به تخمین 176 بیلیون دلار در سال است و هزینه های  غیرمستقیم ناشی از ناتوانی و معلولیت، از دست دادن کار یا مرگ زود هنگام  سبب افزودن 69 بیلیون دلار هزینه ی دیگر به این هزینه ها شده است. تا به امروز مشخص گردید برنامه ی مداخلات اجتماعی CHIPدر حفظ کاهش عوامل خطر CVDتا 3 سال پس از اتمام برنامه موثر بوده است.

دکتر Shubrookمیگوید: این برنامه  جامعه  را به تلاش برای رسیدن  به سلامت بهتر درگیر کرده است و درعین  حال شرکت کنندگان را نسبت به  نیاز به ادامه  روند  زندگی سالم  در آینده  آگاه نموده است.

منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/305877.php